Mjukkaka

Idag har jag bakat mjukkaka. Det är nog det godaste brödet jag nånsin har smakat och enkelt att baka dessutom. "Steker" dom bara i stekpannan. :)



Visst ser det gott ut?! :D


Nu ska jag diska och sen lata mig i soffan med älsklingen!


Puss!




Update!

Här kommer receptet för dom som vill baka mjukkaka. :)

20 st.

1 pkt jäst
5 dl mjölk
70 g margarin eller smör
0,5 dl ljus sirap
1 dl havregryn
0,5 tsk salt
2,5 dl vetemjöl
ca 500-600 g rågsikt (försökte komma på hur många dl det blir men det får ni tänka ut själva :) )

Värm margarin/smör och mjölk fingervarmt.
Häll det sedan över jästen, havregrynen, salt, vetemjölet och sirapen.
Blanda sedan ner rågsiktet tills du känner att det blir en bra bulldeg.
Spara gärna lite till utbakningen.
Låt jäsa i ca 45 minuter.

Dela degen i 20 delar. Kavla dom sen runda och efter det med en kruskavel på båda sidor.
Baka ut 4 st först sen kan du börja grädda dom i en teflonpanna max 1 min per sida.
Jag brukar ha plattan på 6-7.

Lycka till! :)

Kommentarer
Postat av: THOWE

det e ju jättegott :O recept tack :D

Postat av: Ellinor

Ser gott ut:)

2007-10-29 @ 11:17:51
URL: http://sharpen.blogg.se
Postat av: Malena

Ellinor: Det är gott dessutom. Väldigt gott. :)

2007-10-31 @ 19:37:49
URL: http://mittliviludvika.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback